Nuffnang

Penaja

Rabu, 11 September 2013

Bukan Sekadar Dilema Melayu



Dilema aku
Dilema kamu
Bukan sekadar
Dilema melayu.

Berasak di setiap
Lorong soal
Tercampak ke
Ceruk sesal
Tiap apa yang
Dilaku
Geraknya cukup kaku
Sumbangnya malu
Mahu dipimpin
Untuk berlari
Sedar tidak berkaki.

Dilema aku
Dilema kamu
Bukan sekadar
Dilema melayu.

Berceratuk
Di lembah itu
Bernafas
Di udara lembap
Berkurun sudah
Masih keras
Tak mahu sedar
Melukutnya di tepian
Tanah yang diwariskan
Orang lain
Mengendung untungnya.

Dilema aku
Dilema kamu
Bukan sekadar
Dilema melayu.

Cukuplah
Dibelenggu
Kedunguan yang
Perlu dipertemu
Kebijaksanaan
Yang pasti
Bukan ingin mengajar
Untuk babi buta melawan
Tetapi ingin mendidik
Mana bayang
Yang perlu disondolkan
Hingga mati tak bernesan!

Dilema aku
Dilema kamu
Bukan sekadar
Dilema melayu.

Sedang bergelut
Ditubiran jahanam
Masih diam
Bungkam
Merelakan Si penjahanam
Menghumban ke dalam
Bodohnya dalam diam
Payah amat dipadam.

Ya,
Ini bukan dilema aku
Ini bukan dilema kamu
Ini bukan sekadar
Dilema melayu.

Kampung Melayu Subang
11 September 2013

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis