Nuffnang

Penaja

Jumaat, 26 Julai 2013

Susuk Tua Itu


Mengatur tapak
Berteduh redup
Dari asak hujan
Yang manja
Telah
Mempertemukan aku
Dengan
Susuk tua itu
Bagai telah dijanjikan
Pertemuan yang
Telah ditakdirkan.

Alah si anak
Menghulur salam
Tanda hormat
Disahut lembut
Lantas
Dia bersuara
"Anak asal mana?"
Mempatri
Hubungan yang sebentar
Baru terjalin
"Anak asal sini sahaja"
Jawab ku cuba
Melerai hubungan
Yang pada ku mungkin
Menutup bual cara.

Tak ku sedari
Dalam hujan
Yang lembut
Merintik
Aku dan susuk tua
Itu
Begitu mesra
Bertukar bicara
Sedang tadi
Aku ingin pantas
Mematikan rentak bicara
Kerana kesejukan
Menanti redanya hujan
Kerana kekosongan
Menahan asakan ujian.

Memang ini
Takdir pertemuan
Sesudah aku
Hampir alah
Dalam pertembungan
Sesal dan putus harap
Makin bersarang
Datang bantuan Tuhan
Memecah setiap persoalan
Walau yang ku harap
Jalan penyesalai.

Terima kasih
Ya Tuhan,
Sebelum aku sempat sujud
Memohon bantuan
Kau utuskan
Sayang-Mu
Dialirkan
Ke susuk tua itu
Memberi akal
Ruang bernafas
Mencerah penglihatan
Mencari denai
Kembali lurus
Dalam pertembungan.

Kampung Melayu Subang
26 Julai 2013

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis