Assalamualaikum w.b.t
Bahan perwarna (cochineal) tidak asing bagi kita. Di gunakan secara meluas dalam produk makanan dan pembuatan. Tahukah anda apa itu "cochineal" itu?
Sekadar Hiasan |
Selepas pigmen sintetik dan pewarna seperti alizarin dicipta pada abad ke-19, pengeluaran semula jadi pewarna secara beransur-ansur berkurangan. Kebimbangan kesihatan terhadap makanan tambahan tiruan, bagaimanapun, telah memperbaharui populariti pewarna cochineal , dan permintaan yang meningkat telah membuat penanaman menguntungkan. Rujukan
Di Ladang Penternakan Cochineal |
Setelah mengetahui asal usul cochineal ini bagaimana pula hukum penggunaannya di sisi Islam? Adalah ia halal? Suci? dan tidak meragukan?
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah
membincangkan Hukum Bahan Pewarna (Cochineal) Dalam Islam. Muzakarah
telah bersetuju dan meluluskan penggunaan pewarna (cochineal) dalam
makanan berasaskan kepada ukuran piawaian yang telah ditetapkan, tidak
melebihi dari 0.003% - 0.006%.
Keterangan/Hujah:
- Cochineal ialah bahan pewarna yang diambil dari sejenis serangga
kecil. Serangga ini direbus (menghasilkan warna merah perang) atau
dipanggang dalam ketuhar panas (menghasilkan warna kelabu) atau atas
kuali panas (menghasilkan warna hitam) dan kemudian dikeringkan. Lima
(5) kilogram serangga cochineal dapat menghasilkan satu (1) kilogram
pewarna carmine.
-
Cochineal berasal dari Amerika Tengah dan Mexico. Penggunaannya dalam
makanan setelah diposterurkan amat sedikit iaitu dengan kadar 0.003% -
0.006%.
-
Penggunaan cochineal didapati boleh membunuh mikrob-mikrob yang
beracun dan ia tidak merbahaya kepada manusia dan juga tidak memberi
kesan sampingan.
-
Mengikut pandangan Imam Malik dan Abu Hanifah dalam Hasyiah I’anah
al-Talibin, Juzu’ 1, halaman 89-90, penggunaan serangga ini adalah
dibolehkan memandangkan ia merupakan jenis binatang yang darahnya tidak
mengalir.
- Penggunaan serangga ini sebagai sumber bahan pewarna tidak mendatangkan bahaya kepada manusia dan ia tidak mempunyai bahan yang boleh memudharatkan. Berdasarkan kaedah asal di dalam hukum Islam di mana “Asal setiap sesuatu itu adalah harus”, maka ia boleh digunakan selagimana tidak mendatangkan mudharat dan dikawal.
Solidariti Untuk Setiap Nyawa Di Palestin |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan