Nuffnang

Penaja

Sabtu, 19 Oktober 2013

Bersediakah Kita Meninggalkan Dunia?


Assalamualaikum w.b.t

 Jika ditanya soal hidup ini, tiada siapa inginkan pengakhiran yang tidak sempurna. Setiap insan mendambakan agar diakhiri hidupnya dalam keadaan yang tenang. Tenang dalam menghadap ilahi, tenang dalam meninggalkan keluarga, tenang dalam menghadapi saat-saat yang tak terdugakan di alam sana.

 Mengapa kita acapkali terlupa yang Tuhan sengaja menyembunyikan waktu sebenar kematian menjengah kita. Tiada seorang pun yang mengetahui selain-Nya.



 Semakin kita tidak tahu bilakah akan dijemput, semakin tidak tahulah nasib kita kelak nanti. Justeru itu ramai yang sentiasa inginkan ketenangan dalam menuju jalanNya.

 Soalnya sekarang. Sudahkah kita benar-benar bersedia tatkala siang dan malam dihimpit dengan keduniaan? Adakah kita punya masa membersih segala hutang yang kita tinggalkan terhadap insan sekeliling? Bukan sekadar hutang material sahaja yang perlu, batinnya, hatinya, perasaannya. Bagaimana? Semoga kita memperoleh saat ketika ruang untuk memperbaiki diri sesudah kita terkadang lalai dihambat dunia yang sentiasa bergelora.

Sekian,
Wassalam.


Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis