Nuffnang

Penaja

Sabtu, 5 Oktober 2013

Kegemaran : Musafir




Tajuk Novel : Musafir

Penulis : Hasan Ali

 Novel ini diterbitkan kali pertama pada tahun 1959 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Memenangi tempat kedua (tempat pertama tiada pemenang) dalam pertandingan mengarang novel anjuran DBP pada tahun 1958. Mengalahkan 48 buah novel yang lainnya termasuklah novel Gerhana, yang mana kemudiannya ditukar menjadi Salina, tulisan A. Samad Said.

 Kisah yang berkisar perjalanan hidup seorang musafir muallaf cina yang dicemburui perjalanan hidupnya. Novel ini bersikap sederhana sahaja tetapi sarat dan berat dalam persoalan. Adakah hidup ini yang kita semuanya musafir semata akan terus menerus keluar dari zon selesa, fitnah yang menjadi ancaman yang lebih berat dari membunuh, hasad yang tak mungkin luntur dalam kehidupan dan yang paling penting sekali persoalan pemisahan jumud antara bangsa dan agama sedang Islam itu menjanjikan semua bangsa adalah setaraf tiada kelebihannya melainkan iman seseorang.

 Ini kisah tentang seorang mualaf yang sedang bermusafir, ini kisah fitnah dan hasad di atas kemampuan kejayaan seseorang, ini kisah persoalan kemampuan kerajinan dan bersemangat yang asing di mata sekeliling. Ini kisah percambahan pemikiran kolot yang terus menerus jumud tak mahu maju sedang hatinya terancam melihat orang lain yang maju.

 Ini kisah kita yang sedang bermusafir.



Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis