Nuffnang

Penaja

Rabu, 27 November 2013

Hadapi Masalah Dengan Bijak!


Assalamualaikum w.b.t

Setiap dari kita manusia biasa rendah atau tinggi darjatnya tidak akan terlepas dari mushibah, dugaan dan seribu satu macam masalah yang melanda. Bagaimana untuk kita menangani masalah dengan cara yang paling bijak dan yang pasti mengikut garis panduan sebagai seorang muslim yang sejati. Di sini saya kongsikan

CARA MENGATASI MASALAH



1.Sandarkan Harapan Pada Allah
 Setiap ujian yang datang sebenarnya mempunyai banyak hikmah di sebaliknya. Yakinlah bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi pasti akan diganti dengan kesenangan. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Nasyrah ayat 1hingga 8 yang antara lain maksudnya “ …Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan….”

"Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya
kepada-Nya aku bertawakal."( At-Taubah: 129)

2.Minta Pertolongan Dari Allah
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." ( al-Baqarah: 45) 

3.Jangan Sedih dan Kecewa
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman." ( al-Imran:139)

Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah:

...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”( Yusuf : 12)

4.Luahkan masalah tersebut pada teman-teman yang dipercayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung.

5.Bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah. Rujukan/Perkongsian Dari

Oleh yang demikian, sebagai seorang muslim, kita perlu mengambil ikhtibar dengan setiap dugaan dan cabaran yang mendatang. Jangan menjadikan sesuatu masalah itu menghalang kita dari terus berjaya, apatah lagi dengan sewenangnya kita mudah dalam berputus asa menyelusuri kehidupan yang sementara ini. Wallahualam.

Sekian,
Wassalam



Catat Ulasan

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis