Nuffnang

Penaja

Isnin, 28 Oktober 2013

Apabila Remaja Tak Dibendung





Assalamualaikum w.b.t

 Maha Suci Allah tiada tuhan selayaknya disembah melainkan Allah jua. Dan Nabi Muhammad itu utusan yang Hak di sisi Allah S.W.T.

 Sayu hati ini apabila membaca laporan mengenai sembilan anak muda kita menari di jirat cina. Sudah hilang akal? Kita pantas melenting apabila agama dan kepercayaan iman kita dipersendakan oleh penganut-penganut lain. Apabila berlaku kebajetan begini terhadap penganut lain apa tindak tanduk kita? Tutup mata dan membiarkan dengan mengatakan ianya setimpal dengan apa yang telah dilakukan mereka terhadap kita?





 Nabi Muhammad S.A.W adalah sebaik-baik ikutan yang perlu kita contohi. Namun, disebabkan faktor bodoh dan sombong kita jadi terlalu taksub kepada sesuatu yang bukan dari garis ikutan yang dituntut.

 Mengapa? Sedang kita adalah negara yang harmoni, bersopan-santun lagi berbudi bahasa tetapi anak-anak bangsa tidak mencerminkan realiti maksudnya. Inikah bakal pemimpin yang akan diserahkan tanggungjawab merealisasikan permodenan dan pembangunan? Rosak!

 Ya, kita ketika ini sedang bergelut dengan kesempitan hidup. Kepantasan arus kehidupan memaksa kita sebagai ketua keluarga melakukan sedaya upaya demi keselesaan anak-anak dan keluarga kita. Tetapi, adakah contoh-contoh begini yang kita harapkan terbalas setelah tulang empat kerat ini dibanting siang dan malam?  Renungkan sebentar. Istana yang sedang kita bina bakal runtuh jika tiang-tiangnya rapuh reput walau dipuput angin sepoi. Dan kita yang di dalam sejarah nanti banggakah atau binasakah?

Sekian,
Wassalam



Catat Ulasan

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis